reklama

SÚDY: Prváčik Matúš zomrel v škole, privalil ho strom. Pôjdu riaditeľ a učiteľky za mreže?

Okresný súd (OS) Bratislava IV v týchto dňoch vynesie rozsudok v prípade prváčika Matúša, ktorý zomrel po tom ako ho v zime 2015 v bratislavskej základnej škole privalil strom. Čo sa vlastne v osudný deň stalo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nechajme hovoriť bývalého zamestnanca školy, ktorý ako svedok na súde vypovedal v novembri 2016 a v areáli školy v minulosti nielen pracoval, ale aj býval.

„V ten deň husto snežilo, padali veľké vločky a tak sme išli s manželkou von. Na prestávku sa tam prišli hrať deti. Keď už sme chceli ísť dnu, počuli sme strašný praskot. Otočili sme sa a ja som si všimol, že vzadu padol strom. Pani vychovávateľka sa pýtala, či sú všetci v poriadku a ja som videl jedného žiaka, ktorý stál na okraji, pozeral sa na jedno miesto a nič nehovoril. Myslím, že pani vychovávateľka išla smerom k tomu stromu, ja som sa pomaly otáčal a šiel dnu. Ako som zatváral dvere, začul som výkrik o pomoc. Rozbehol som sa k tomu miestu a zbadal som zavaleného chlapca,“ vypovedal na súde svedok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Snažil sa strom odstrániť a Matúša oslobodiť. Neúspešne. Zakričal na manželku, aby zavolala hasičov a záchranku. „Utekal som dovnútra, kde som mal nejakú tyč, ktorou som chcel strom odvaliť. Nepodarilo sa mi to. Utekal som zase dovnútra, mal som tam pílu, chcel som strom orezať,“ pokračoval vo svojej výpovedi. Keď dobehol späť, na mieste už boli dvaja muži a chlapček bol vyslobodený. „Oživovali ho, ja som komunikoval so záchranármi, jeden z tých pánov bol lekár,“ dodal.

Matúšov život sa však, žiaľ, nepodarilo zachrániť.

Polícia začala vec vyšetrovať a v tragickom prípade obvinila vychovávateľku, vedúcu družiny, riaditeľa školy a ďalšieho muža, ktorý mal na starosti areál školy. Prokurátor podal obžalobu a kauza skončila na súde. V prípade dokázania viny hrozí obžalovaným za trestný čin všeobecného ohrozenia väzenie od dvoch do piatich rokov. Ide o nedbanlivostný trestný čin.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z môjho pohľadu sú najdôležitejšími dôkazmi v prípade viaceré posudky znalcov, ktorí sa však vo svojich záveroch rozchádzajú. Ide najmä o to, či na približne desať metrov vysokom strome bolo možné zvonka vizuálne pozorovať nejaké poškodenie, chorobu, teda či mohol niekto predpokladať, že strom môže spadnúť. Ak áno, určiť zodpovednú osobu, ktorá situáciu mala riešiť. V prípade, že na strome nebolo vidieť nič, pôjde o jednu zo životných situácií, ktoré sa stanú, neovplyvníme ich, aj keby sme všetci veľmi chceli.

Ja sám nedokážem v tejto veci zaujať jednoznačné stanovisko.

Nikto nemôže podozrievať obžalovaných pedagógov, že keby len trochu tušili, čo sa môže stať, nespravili by všetko pre to, aby tragédii zabránili. Rozhodli sa, že svoje životy budú venovať práci s deťmi a smrť Matúša ich bude sprevádzať do konca života.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na druhej strane, každý rodič, ktorý odvezie ráno svojho prváčika do školy, predpokladá, že o jeho bezpečnosť bude postarané na 100 percent. Ja osobne by som chcel spoznať názory všetkých expertov, vypočuť si obžalovaných aj svedkov a snažiť sa pochopiť ako sa takéto niečo mohlo stať. A vyvodiť zodpovednosť, ak si niekto svoje povinnosti nesplnil. Ako som už napísal, ide o nedbanlivostný trestný čin.

Na väčšine pojednávaní som bol, nie však na všetkých. Spisový materiál samozrejme k dispozícii nemám. Môj názor na tento prípad tak veľmi ovplyvňujú moje POCITY.

Jedným z účelov trestu by mala byť aj výchova prípadného páchateľa smerom k riadnemu životu a výchovné pôsobenie na ostatných ľudí. V tomto prípade si nedokážem predstaviť, aký trest by na obžalovaných výchovne zapôsobil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tragickú udalosť oľutovali, verejne to povedali veľakrát. Odsudzujúci rozsudok ich ľútosť nezvýši ani nezníži, ich ďalší život však ovplyvní negatívne. Škola, na ktorej pôsobia, je úspešná, rodičia im dôverujú. Sú to normálni ľudia, nie nepolepšiteľní darebáci.

Preventívne smerom k ostatnej verejnosti podľa mňa pôsobí už samotné prejednanie a medializácia tohto prípadu.

Ak som správne pochopil citácie zo znaleckých posudkov, nešlo o zoschnutý stom, o ktorom by sme povedali, že ho mali vyrúbať už pred desiatimi rokmi. Samotní znalci sa v tomto prípade nezhodujú, či odhnitý koreňový systém na ňom bolo vidieť alebo nie. Ako to mala vedieť učiteľka, ktorá len chcela, aby deti boli na čerstvom vzduchu?

Ako to na pojednávaní povedal svedok, ktorého som citoval v úvode. „Ohľadom na bezpečnosť som tento priestor vnímal normálne a vlastným deťom som nemal dôvod zakazovať chodiť do týchto priestorov,“ uviedol.

Rozhodnutie súdu však nebude o mojich pocitoch. Počkajme si na 19. jún a odôvodnenie sudkyne. 

Jaroslav Taldík

Jaroslav Taldík

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  29x

Amatérsky bežec. Turista. Milovník psov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu